Εισαγωγή
Με τον όρο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του σχολείου εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Επιπλέον, ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του σχολείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Το Γυμνάσιο Αμπελώνα είναι μια οργανωμένη σχολική κοινότητα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας και προετοιμάζει τους νέους να ενταχθούν ομαλά σε αυτήν. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας. Με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του σχολείου επιχειρείται η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/μαθητριών, η εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, κ.ά.
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας κ. Γραββάνη Στέφανο και με τη συμμετοχή όλων των μελών του συλλόγου διδασκόντων/διδασκουσών, του προεδρείου του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου καθώς και εκπροσώπου του οικείου Δήμου και εγκρίθηκε από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Σχολείου κ Αναγνωστόπουλο Σωτήριο και από τον Αναπληρωτή Διευθυντή Εκπαίδευσης Λάρισας κ. Ζέρβα Νικόλαο (άρθρο 37, Ν.4692/2020).
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται στον ιστοσελίδα του Σχολείου (http://gvm-ampel.lar.sch.gr/) Μια συνοπτική μορφή του διανέμεται και συζητείται διεξοδικά με όλους τους/τις μαθητές/μαθήτριες του σχολείου. Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση της διεύθυνσης του σχολείου, των εκπαιδευτικών, των μαθητών/μαθητριών και των γονέων/ κηδεμόνων.
Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Το Σχολείο αποτελεί μια δημοκρατικά οργανωμένη κοινότητα που διασφαλίζει τη συνεργασία των μελών του χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, αλλά με αμοιβαίο σεβασμό και αποδοχή της προσωπικότητας κάθε μέλους της σχολικής κοινότητας.
Ο Κανονισμός περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, οι οποίοι αφενός εμπεδώνουν τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου και αφετέρου διαμορφώνουν ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του.
Μέσω των συμφωνημένων όρων και κανόνων του Κανονισμού του Σχολείου επιδιώκεται:
- Η εξασφάλιση της σωματικής και συναισθηματικής ασφάλειας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
- Η διαμόρφωση προσωπικοτήτων που λειτουργούν υπεύθυνα, σέβονται τις ελευθερίες των άλλων και συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους.
- Η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του κάθε μαθητή και μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
- Η δημιουργία εύρυθμων, ευχάριστων και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.
2. Λειτουργία του Σχολείου
- Διδακτικό ωράριο
Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και τα διαλείμματα καθορίζονται από σχετική απόφαση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α και ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του Σχολείου.
Το Γυμνάσιο λειτουργεί από τις 0830 π.μ. μέχρι τις 14:15 μ.μ.
- Προσέλευση στο σχολείο
- Οι μαθητές/μαθήτριες προσέρχονται στο σχολείο τουλάχιστον πέντε λεπτά πριν χτυπήσει το κουδούνι ντυμένοι/ντυμένες με ευπρέπεια (θα πρέπει να αποφεύγονται φαινόμενα επίδειξης και οι υπερβολές) και παραμένουν στο προαύλιο (δεν επιτρέπεται η άνοδος στους ορόφους ούτε να μπαίνουν στις αίθουσες).
- Στην πρωινή σύνταξη (προσευχή) - παρευρίσκονται όλοι, γιατί είναι η μόνη ευκαιρία να γίνουν ανακοινώσεις στους μαθητές/μαθήτριες από τη διεύθυνση του σχολείου για θέματα που τους ενδιαφέρουν.
- Ο μαθητής/μαθήτρια που έχει καθυστερήσει για σοβαρό λόγο μπορεί να εισέλθει στην τάξη με άδεια του/της εκπαιδευτικού και ενημέρωση της Διεύθυνσης για επιβεβαίωση της δικαιολογημένης καθυστέρησης.
- Παραμονή στο σχολείο
- Οι μαθητές/τριες πρέπει να εισέρχονται στην τάξη αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι.
- Σε περίπτωση μη έγκαιρης πρωινής προσέλευσης ή καθυστερημένης προσέλευσης σε ενδιάμεσες ώρες των μαθημάτων οι μαθητές/τριες θα γίνονται δεκτοί για την παρακολούθηση του μαθήματος αλλά με απουσία
- Οι θέσεις των μαθητών/τριών μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας καθορίζονται σε συνεργασία με τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος.
- Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων κανένας μαθητής/τρια, από τους προσελθόντες στο σχολείο, δεν επιτρέπεται να απουσιάζει αδικαιολόγητα από την αίθουσα διδασκαλίας
- Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση φαγητού, καφέ και αναψυκτικού στην αίθουσα διδασκαλίας.
- Αποχώρηση από το σχολείο
- Οι μαθητές/τριες σε καμία περίπτωση δεν φεύγουν από το Σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια.
- Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας ή για να προσέλθει στο Σχολείο και να παραλάβει το παιδί του ή, σε περίπτωση αδυναμίας προσέλευσης του, ο γονέας/κηδεμόνας - μετά από συνεννόηση με τη Διεύθυνση του σχολείου- μπορεί να επιτρέψει την αποχώρηση του παιδιού του πεζή.
- Τέλος, εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί - για ειδικό λόγο - να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, οφείλει να ενημερώσει τη Διεύθυνση του Σχολείου.
- Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου
Το Σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις Εγκυκλίους του Υ.ΠΑί.Θ.Α. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για προγραμματισμένες ή έκτακτες (γνωστές όμως εκ των προτέρων) αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, όπως επίσης και αλλαγές που σχετίζονται με αλλαγή διδασκόντων/ουσών ως προς τα γνωστικά αντικείμενα.
- Απουσίες μαθητών
Για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/τριών ευθύνονται εξ ολοκλήρου οι κηδεμόνες τους. Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν το Σχολείο για την απουσία των παιδιών τους.
Το όριο των απουσιών είναι 114 και δεν υπάρχουν δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, μπορεί κάποιες απουσίες να μην ληφθούν υπόψη αναλόγως την περίπτωση και πάντα σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. (Σοβαρές ασθένειες, Νοσηλεία σε Νοσοκομείο, Συμμετοχή αθλητών σε Εθνικές Ομάδες, Covid- 19, γρίπη και εγκεκριμένες δράσεις Υ.ΠΑ!.Θ.Α)
- Διαδικασίες ενημέρωσης μαθητών, γονέων και κηδεμόνων
Η ενημέρωση μαθητών, γονέων και κηδεμόνων γίνεται μέσω των ακόλουθων τρόπων:
- Ιστοσελίδας του Σχολείου.
- Ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λ.π.
- Τηλεφωνικά (σε έκτακτες περιπτώσεις).
- Μέσω της επίσκεψής τους στο σχολείο στις προγραμματισμένες, από τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, ημέρες και ώρες.
- Ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή sms (αν υπάρχει η δυνατότητα) στην ηλεκτρονική διεύθυνση και αριθμό κινητού που μας έχει χορηγήσει κατά την εγγραφή του παιδιού του
3. Σχολική και Κοινωνική Ζωή
- Φοίτηση:
Η φοίτηση των μαθητών/τριών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, είναι καθήκον και υποχρέωσή τους. Η συμμετοχή τους οφείλει να είναι τακτική, ενεργή και συστηματική. Η ελλιπής φοίτησή τους, και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδό τους.
- Σχολικοί χώροι
Η συνεργασία όλων είναι απαραίτητη, για να διατηρηθεί ένα καθαρό και ευχάριστο σχολικό περιβάλλον, κατάλληλο για μάθηση. Για την επιτυχία αυτού του σκοπού οι μαθητές/τριες:
- Σέβονται την κινητή και ακίνητη περιουσία του Σχολείου καθώς και το φυσικό περιβάλλον της αυλής του Σχολείου.
- Δε ρυπαίνουν τον σχολικό χώρο, δε γράφουν σε θρανία και τοίχους, χρησιμοποιούν τα καλάθια απορριμμάτων.
- Διατηρούν το θρανίο τους καθαρό, σε άριστη κατάσταση.
- Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/τριες οφείλουν να βγαίνουν στον αύλειο χώρο, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός στις αίθουσες διδασκαλίας και στους διαδρόμους και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων.
Με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας και με τον ήχο του κουδουνιού οι μαθητές εξέρχονται χωρίς καθυστέρηση από την αίθουσα, ο/η εκπαιδευτικός εξέρχεται τελευταίος/α.
Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών οι πλέον κατάλληλοι χώροι για την παραμονή των μαθητών/τριών.
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών (φαγητό, νερό, τουαλέτα). Οι μαθητές/τριες αλληλοεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν, απευθύνονται στον εφημερεύοντα/στην εφημερεύουσα εκπαιδευτικό που βρίσκεται εκεί.
- Συμπεριφορά - Δικαιώματα-Υποχρεώσεις
- Ο Διευθυντής
Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας βρίσκεται στην κορυφή της σχολικής κοινότητας και είναι διοικητικά αλλά και επιστημονικά παιδαγωγικά υπεύθυνος στον χώρο αυτό.
- Η Υποδιευθύντρια
Η Υποδιευθύντρια της σχολικής μονάδας αναπληρώνει τον Διευθυντή σε όλες τις λειτουργίες του και τον βοηθά στο καθημερινό του έργο. Αναλαμβάνει τις αρμοδιότητές με βάση την κείμενη νομοθεσία (Εφημερίες, μαθητικές εκλογές κ.α.)
- Οι εκπαιδευτικοί
Οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση - διδασκαλία, μάθηση και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Η πρόοδος, η οικονομική ανάπτυξη, ο πολιτισμός και η συνοχή της κοινωνίας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα της εκπαίδευσης και κατ' επέκταση από τη συμβολή και την προσπάθεια των εκπαιδευτικών. Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών οφείλουν να εναρμονίζονται με τους στόχους αυτούς. Ο σύλλογος εκπαιδευτικών οφείλει να τηρεί τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα και να εφαρμόζει την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις υπουργικές αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης
- Οι μαθητές/μαθήτριες
-
- Η συμπεριφορά των μαθητών/τριών πρέπει να διέπεται από δημοκρατικό ήθος, σεβασμό στον/στην εκπαιδευτικό, διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, στους συμμαθητές/τριές τους, στη σχολική περιουσία, καθώς και στη δική τους προσωπικότητα.
- Απαγορεύεται κάθε είδους βία: λεκτικής, σωματικής, ψυχολογικής ή άλλης μορφής. Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να:
-
- Αποδίδουν σεβασμό, με τα λόγια και τις πράξεις τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
- Αποδέχονται πως κάθε μάθημα έχει τη δική του ιδιαίτερη παιδευτική αξία και αποδίδουν στο καθένα την απαιτούμενη προσοχή.
- Υποστηρίζουν και διεκδικούν τη δημοκρατική συμμετοχή τους στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που τους δίνει η νομοθεσία, συμβάλλοντας στην εφαρμογή αυτών των αποφάσεων.
- Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
- Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου.
- Η προστασία του σχολικού κτηρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων. Αν προκαλέσουν κάποια βλάβη-ζημιά, αυτή θα αποκατασταθεί και η δαπάνη θα βαρύνει αποκλειστικά τον γονέα/ κηδεμόνα.
- Επιδιώκουν και συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφόρων πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας, η ανακύκλωση υλικών και η συνετή χρήση των εκπαιδευτικών μέσων.
- Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
- Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
- Απευθύνονται στον/στην υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό τμήματος ή στον/στη Σύμβουλο Σχολικής Ζωής.
- Απευθύνονται στον Διευθυντή.
-
- Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές/τριες βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, αντιδρούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.
- Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή παιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι/ες το δικαίωμα των συμμαθητών/τριών για μάθηση.
- Απευθύνονται στους καθηγητές και στις καθηγήτριες καθώς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στην ήρεμη, αποδοτική σχολική ζωή και πρόοδό τους.
- Όταν υπάρχει ανάγκη, μπορούν να επικοινωνούν με τους γονείς τους μέσω των τηλεφώνων του Σχολείου.
- Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές, αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου, ακολουθούν τους/τις συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
- Το σχολικό βιβλίο είναι πνευματικό δημιούργημα, παρέχεται δωρεάν από την πολιτεία και δεν πρέπει να καταστρέφεται.
- Κυλικείο
Το κυλικείο είναι ο χώρος εντός του σχολικού συγκροτήματος, στον οποίο προετοιμάζονται και διατίθενται ή απλά διατίθενται τρόφιμα, χυμοί, αφεψήματα έτοιμα προς κατανάλωση από τους μαθητές και το προσωπικό και λειτουργεί εφαρμόζοντας τις υγειονομικές διατάξεις της Υπουργικής Απόφασης Υ1γ/Γ.Π/ΟΙΚ 81025/2013 και τις παρατηρήσεις της Επιτροπής Ελέγχου.
- Παιδαγωγικός έλεγχος
H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος είναι ένας σημαντικός παράγοντας της διαδικασίας αντιμετώπισης της παραβατικότητας στον σχολικό χώρο. Τα χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι τα ακόλουθα:
- Προαγωγή ατμόσφαιρας αμοιβαίου σεβασμού, ενθάρρυνσης και υποστήριξης
- Απαγόρευση της βίας
- Δημιουργία προστατευτικού περιβάλλοντος που να αποτρέπει τον εκφοβισμό
- Καλλιέργεια του σεβασμού της διαφορετικότητας.
- Προώθηση της συνεργατικής μάθησης.
- Σύνδεση του Σχολείου με την οικογενειακή ζωή.
- Προαγωγή της ισότητας και της συμμετοχής όλων.
Αποκλίσεις των μαθητών/τριών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του Σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον/στην εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή ή τη συμμαθήτρια, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα θα αντιμετωπίζονται από το Σχολείο σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναιη τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο.
Τα θέματα σοβαρής παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/τριών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, τον/τη Σύμβουλο Σχολικής ζωής, τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, τον/τη Σύμβουλο Παιδαγωγικής Ευθύνης και το Κ.Ε.ΔΑ.Σ.Υ σε περίπτωση παιδιών με διάγνωση, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η κείμενη νομοθεσία και η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.
Το Σχολείο ως φορέας αγωγής έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές/τριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με την ιδιότητά του/της και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του Σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του.
- Σύμβουλος σχολικής ζωής
Από το σχολικό έτος 2020-2021 εφαρμόζεται ο θεσμός του Συμβούλου σχολικής. Ο σύμβουλος σχολικής ζωής συμβουλεύει, καθοδηγεί, ενημερώνει μαθητές, γονείς και κηδεμόνες σε θέματα παιδαγωγικής αντιμετώπισης ζητημάτων σε τομείς που απασχολούν τη σχολική μονάδα όπως ενδεικτικά;
- για την διαχείριση κρίσεων και πρόληψη ακραίων συμπεριφορών
- για τις μαθησιακές δυσκολίες
- για τη συμπερίληψη & ενσωμάτωση
- για τους μαθητές με ιδιαίτερες δυνατότητες, κλίσεις & ταλέντα
- συμβάλλει στην καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας
Για το σχολικό έτος 2023-2024 Υπεύθυνες σχολικής ζωής ορίστηκαν ύστερα από πρόταση του Συλλόγου Διδασκόντων & απόφαση του Σύμβουλο Παιδαγωγικής Ευθύνης οι εκπαιδευτικοί:
- Κεχαγιά Ευαγγελία, ΠΕ01
- Παπαπέτρου Πολυξένη, ΠΕ02
- Σχολικές Δραστηριότητες
Το σχολείο θεωρεί την συμμετοχή των μαθητών στις σχολικές δραστηριότητες (παρελάσεις, σχολικοί εορτασμοί, περίπατοι, εκδρομές) ως υποχρέωσή τους. Οι συνθήκες πρέπει να είναι τέτοιες ώστε ο μαθητής να χαίρεται και να θεωρεί τιμή του τη συμμετοχή σ' αυτές.
Τόσο οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, όπως είναι οι σχολικές, οι εθνικές και οι θρησκευτικές γιορτές, όσο και οι άλλες καινοτόμες δράσεις, όπως η περιβαλλοντική εκπαίδευση, οι πολιτιστικές δραστηριότητες κ.λ.π, πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες και ιδέες των ίδιων των μαθητών. Η συμμετοχή όλων των μαθητών στις δραστηριότητες του σχολείου κρίνεται απαραίτητη για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησής τους .
Οι μαθητικές κοινότητες είναι ελεύθερες να οργανώνουν εκδηλώσεις και να παίρνουν πρωτοβουλίες για θέματα που τους αφορούν σε συνεννόηση με τους καθηγητές τους.
- Άλλα θέματα
Επισημαίνεται ότι:
- To κάπνισμα, η λήψη αλκοόλ και η χρήση άλλων εξαρτησιογόνων ουσιών είναι καταστροφικές για την πνευματική και τη σωματική υγεία των μαθητών/τριών. Για τον λόγο αυτό απαγορεύονται. Η παρέκκλιση από τους κανόνες αυτούς συνεπάγεται την άμεση αξιοποίηση αυστηρών παιδαγωγικών μέτρων.
- Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους εκτός από κινητά τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου εντός του σχολικού χώρου. Ο ανάλογος εξοπλισμός που τους διαθέτει το σχολείο στο οποίο φοιτούν, χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα και μόνο υπό την εποπτεία/επίβλεψη του/της εκπαιδευτικού.Φ.25/103373/Δ1/22-6-2018 «Χρήση Κινητών Τηλεφώνων και Ηλεκτρονικών Συσκευών στις σχολικές μονάδες».
- Οι εκπαιδευτικοί εκτός από τις διαθέσιμες από το σχολείο ηλεκτρονικές συσκευές (H/Y, laptops, tablets, διαδραστικούς πίνακες κτλ), δύνανται να χρησιμοποιήσουν και το δικό τους προσωπικό ηλεκτρονικό εξοπλισμό κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και για τις ανάγκες αυτής, αλλά και στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα, τηρώντας τους κανόνες ασφάλειας και τις σχετικές διατάξεις περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
- Οι μαθητές/τριες δεν πρέπει να φέρουν στο σχολείο αντικείμενα μεγάλης αξίας. Σε περίπτωση απώλειας χρημάτων ή αντικειμένων αξίας που τυχόν οι μαθητές/τριες φέρουν μαζί τους, το Σχολείο δε φέρει ευθύνη.
4. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων, Εκπροσώπου Δήμου - Σχολείου
- Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας Σχολείου-οικογένειας
Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο Σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον/την εκπαιδευτικό.
Οι γονείς/κηδεμόνες είναι σημαντικό να συνεργάζονται στενά με το Σχολείο προκειμένου να παρακολουθούν την αγωγή και την επίδοση των παιδιών τους σε τακτική βάση, συμμετέχοντας στις ενημερωτικές συναντήσεις που οργανώνονται από αυτό. Θεωρείται αυτονόητη η στενή συνεργασία και επικοινωνία των γονέων/κηδεμόνων με τους/τις εκπαιδευτικούς και τον Διευθυντή του Σχολείου για την επίλυση ζητημάτων που τυχόν προκύψουν.
- Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του Σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τον Διευθυντή, τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου αλλά και με τον/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου με σκοπό την ηθική και υλική ενίσχυση του σχολείου για την απρόσκοπτη λειτουργία του και την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων μεταξύ γονέων και μαθητών.
- Εκπρόσωπος του Δήμου
Ο εκπρόσωπος του Δήμου σε συνεργασία με τον Διευθυντή ενημερώνει τη σχολική επιτροπή και τις τεχνικές υπηρεσίες για ελλείψεις του σχολείου σε υλικοτεχνική υποδομή και για κτηριακά προβλήματα του συγκροτήματος.
- Σχολικό Συμβούλιο
Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το 7/μελές Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Διευθυντής ως πρόεδρος, τρία μέλη που εκπροσωπούν τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, Εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, ο εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ένας εκπρόσωπος του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου.
Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του Σχολείου με κάθε πρόσφορο τρόπο, η καθιέρωση τρόπων επικοινωνίας διδασκόντων/ουσών και οικογενειών των μαθητών/τριών και του σχολικού περιβάλλοντος.
- Μαθητικές κοινότητες
Οι μαθητικές κοινότητες αποτελούν τη μαθητική έκφραση στα σχολικά θέματα και πρωτοστατούν στην κατοχύρωση της συνεργασίας καθηγητών - γονέων - μαθητών, για την ανάπτυξη του διαλόγου στη σχολική ζωή και την από κοινού αντιμετώπιση των θεμάτων που την αφορούν (Κανονισμός λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων. Αριθ. 23.613/6/Γ2/4094/86 (ΦΕΚ- 619 Β/25-9-86) και Υ.Α. Γ2/336/29-1-91 (Φ.Ε.Κ. 66 τ. Β / 14-2-91). Η συμμετοχή στα μαθητικά συμβούλια αποτελεί ύψιστη τιμή και ευθύνη και όλοι οι συμμετέχοντες οφείλουν να εκπροσωπούν με συνέπεια και σοβαρότητα τους συμμαθητές/τιες τους.
- Η σημασία της σύμπραξης όλων
Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό Σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης για να επιτύχει στην αποστολή του.
5, Πολιτική του Σχολείου για την προστασία από πιθανούς κινδύνους
- Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Ο Διευθυντής του Σχολείου στην αρχή του σχολικού έτους, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου.
Στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης κανένα παιδί δεν αποχωρεί από το Σχολείο μόνο του. Τα παιδιά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους. Όσον αφορά στην προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα, επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου του Σχολείου, με την υλοποίηση ασκήσεων ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Επίσης, ο Διευθυντής ενημερώνει τους μαθητές/τριες, καθώς και τους γονείς/κηδεμόνες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι μαθήτριες, οι γονείς/κηδεμόνες και ο Διευθυντής οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/Υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, Υ.ΠΑΙ.Θ.Α, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
- Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης
Στον προαύλιο χώρο του σχολείου έχει οριοθετηθεί ο κατάλληλος χώρος για τη συγκέντρωση των μαθητών/τριών σε περίπτωση ανάγκης.
- Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και γι' αυτό πραγματοποιούνται τακτικά ασκήσεις ετοιμότητας.
6. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του
Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρηση του από τους μαθητές/τριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους - ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή - αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της Σχολικής Κοινότητας.
Ο Κανονισμός κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών προς ενημέρωσή τους.
Για να κατεβάσετε τον εσωτερικό κανονισμό του σχολείου πατήστε εδώ